تردد خودروهای هوشمند گوگل در بزرگراه ها

اگر شما از کاربران دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات هستید، بدون تردید حتما با google و خدمات متنوع آن آشنا هستید. از زمانی که در سال ۱۹۹۹، گوگل با همکاری لری پیچ و سرگئی برین از دانشجویان دکترای دانشگاه استنفورد قدم به دنیای وب گذاشت، نظم بخشیدن به تمامی اطلاعات دنیا را سرلوحه کار خود قرار داده و با این هدف امکانات متنوعی را در زمینه های مختلف در اختیار کاربران خود قرار داد. گوگل از زمان راه اندازی تا به امروز همواره در تلاش بوده است تا هر طور شده زمینه مناسبی برای گسترش فناوری در ابعاد مختلف زندگی ما انسان ها فراهم کند و برای رسیدن به این هدف از مسیرهایی عبور کرده است که بتوانند بهترین نتیجه ممکن را به همراه داشته باشند. اگر نگاهی به پرونده فعالیت های گوگل در سال های گذشته بیندازیم متوجه خواهیم شد که این شرکت همواره از پیشگامان دنیای فناوری اطلاعات بوده است.

گوگل پس از دستیابی به بسیاری از اهداف خود در زمینه توسعه و بهبود فناوری های کامپیوتری در ۱۱ سال گذشته و رسیدن به موفقیت در بسیاری از زمینه های مختلف مانند طراحی مرورگر وب، سیستم عامل تلفن همراه یا طراحی سیستم عامل کامپیوترهای همراه امروزه فعالیت های جدیدی را در دیگر حوزه ها آغاز کرده است و قصد دارد دگرگونی ها و تحولات جدیدی را در صنعت خودروسازی جهان ایجاد کند. این شرکت که در سال های اخیر قدم فراتر از تجارت اصلی خود در زمینه جستجوی اینترنتی گذاشته است و با ارائه خدمات جدید در زمینه موقعیت یابی به تجارب ارزشمندی دست یافته در نظر دارد با مشارکت در پروژ ه های حمل و نقل شهری نقش بسیار مهمی را در به تصویرکشیدن آینده حمل و نقل عمومی ایفا کند.

● خودروهای بدون راننده ، راهی جاده ها می شوند

وقتی برای نخستین بار از فناوری های نوین دیجیتالی و الکترونیکی در ساخت خودروها استفاده شد به نظر می رسید که امکانات جدید دیجیتالی در اتومبیل ها تنها از نظر تجملی حائز اهمیت باشد. این در حالی است که پس از مدت کوتاهی فناوری های دیجیتالی توانست سیستم های امنیتی خودروها را به گونه چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد و به این ترتیب خودروهایی که در آنها از این نوع سیستم های امنیتی وجود نداشت کم کم به دست فراموشی سپرده شدند. تا این که سیستم های مسیریاب که براساس فناوری سیستم های مکان یابی جهانی طراحی شده بودند هم قدم به صنعت خودروسازی گذاشتند. امروزه بسیاری از خودروها در سطح دنیا مجهز به سیستم های مسیریاب ماهواره ای هستند. رانندگان این خودروها به کمک این سیستم روی نقشه هایی که از سوی سرویس دهندگان مختلف سیستم های مسیریاب در اختیار آنها قرار می گیرد تا رسیدن به مقصد مورد نظر به آسانی از مسیرهای مناسب عبور کرده و از راهنمایی های ارائه شده در این سیستم بهره مند می شوند، اما خودروهای جدید گوگل که از آنها به عنوان خودروهای بدون راننده نام برده شده است بسیار فراتر از سیستم های موقعیت یاب جهانی عمل می کنند. این خودروها که مجهز به نوعی نرم افزار هوش مصنوعی هستند همه شرایط موجود در محیط اطراف خود را شناسایی کرده و از تصمیم گیری هایی شبیه تصمیم گیری انسان ها تقلید می کنند و به عبارت دیگر می توان گفت که این اتومبیل با شبیه سازی عملکرد انسان ها در حین رانندگی هدایت خودکار اتومبیل شما را بر عهده خواهد گرفت.
خودروهای هوشمند طراحی شده توسط گوگل تاکنون بیش از ۷ آزمایش را در مسیرهای مختلف با موفقیت پشت سر گذاشته اند. به گفته کارشناسان گوگل، این اتومبیل هوشمند که یک تویوتا پریوس با قابلیت هدایت خودکار است در مجموع آزمایشات انجام شده بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را بدون دخالت انسان و به طور خودکار طی کرده و این در حالی است که این اتومبیل در مجموع ۲۲۵ هزار کیلومتر را نیز در شرایطی طی کرده که تنها گاهی فردی که پشت فرمان اتومبیل بوده برای عبور از برخی مسیرها به آن کمک کرده است. اگرچه باید پذیرفت تا زمانی که بتوانیم به جای اتومبیل های امروزی از این اتومبیل های هوشمند برای تردد در مسیرهای مختلف استفاده کنیم همچنان راهی طولانی و پرفراز و نشیب را پیش رو خواهیم داشت، اما به نظر می رسد همان طور که دنیای اینترنت و بسیاری از فناوری های دیجیتالی که امروزه قادر نخواهیم بود بدون آنها زندگی کنیم و تحولات بسیار زیادی را در زندگی ما انسان ها به همراه داشت، این خودروها نیز بتوانند در بسیاری از ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید همه ساله به طور متوسط بیش از ۳۷ هزار نفر که در آنها یک نرم افزار مجهز به هوش مصنوعی هدایت اتومبیل را بر عهده دارد در مقایسه با انسان ها بسیار سریع تر در مواجهه با شرایط مختلف از خود واکنش نشان می دهند و علاوه بر این هیچ گاه احساس خواب آلودگی نمی کنند یا به هر علتی دچار حواس پرتی نخواهند شد. همچنین زاویه دید ۳۶۰ درجه به آنها کمک می کند تا بتوانند محیط اطراف خود را بهتر زیر نظر قرار دهند. اگرچه بسیاری از محققان بر این باورند که استفاده از این فناوری می توانند نقش بسیار موثری در افزایش ظرفیت جاده ها و بزرگراه ها داشته باشد و حرکت خودروها در فاصله نزدیک تری نسبت به هم را امکان پذیر سازد، اما باید پذیرفت برای این که بتوانیم با اطمینان از ایمنی و عملکرد این سیستم ها هدایت وسیله نقلیه خود را به آنها بسپاریم باید مطمئن باشیم که در این سیستم ها همه تدابیر لازم برای عدم آلودگی این سامانه ها به ویروس های کامپیوتری که سیستم های کامپیوتری با آنها دست و پنجه نرم می کنند، اتخاذ شده است.
اگرچه گوگل با این اقدام خود به همه نشان داد که می تواند در همه زمینه ها پیشگام باشد، اما پیش بینی های انجام شده حاکی از آن است که هنوز تا زمانی که بتوانیم شاهد تردد این خودروها در بزرگراه ها باشیم باید یک دهه دیگر منتظر بمانیم. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که در نسل جدید سیستم های حمل و نقل عمومی در صورتی که شرایط موجود در مسیر تردد خودروها منجر به یک تصادف رانندگی شود چه کسی باید پاسخگو باشد؟ به نظر شما متهم اصلی این تصادف سرنشین خودرو خواهد بود یا فردی که این نرم افزار راهبری خودکار را طراحی کرده است؟ به گفته کارشناسان از آنجایی که همواره در این خودرو سرنشینی حضور خواهد داشت که بر عملکرد این سیستم نظارت دارد باید مسوولیت اصلاح اشتباهات ناشی از هوش مصنوعی را برعهده داشته باشد.

● وقتی هوش مصنوعی به جای هوش انسانی تصمیم گیری می کند

بسیاری از شرکت های بزرگ خودروسازی نظیر جنرال موتورز اعلام کرده بودند که نسل اول خودروهایی که تا حد زیادی مستقل از راننده هستند و می توانند بدون کمک راننده مسیر حرکت خود را در بزرگراه تشخیص داده و شما را به مقصد برسانند تا سال ۲۰۱۵ میلادی به بازار عرضه خواهند شد. اما وقتی گوگل پس از مدت ها تلاش مخفیانه برای عملی ساختن این ایده بسیار زودتر از زمان پیش بینی شده از خودروی هوشمند جدید خود سخن گفت موجب شگفتی بسیاری از شرکت های بزرگ صنعت خودرو شد و سر و صداهای زیادی به راه انداخت. پیش از این که گوگل نتایج به دست آمده از تحقیقات خود را در این زمینه اعلام کند سوئدی ها سیستمی را برای خودروهای هوشمند طراحی کرده بودند.
این سیستم علاوه بر اطلاعات دریافت شده در سیستم رایانه ای یک خودرو، اطلاعاتی را نیز از طریق ایجاد شبکه ای با دیگر خودروهای مجهز به این فناوری دریافت می کند و براساس نتایج به دست آمده از پردازش مجموع این اطلاعات مسیر حرکت خود را مشخص می کند. اما از آنجایی که حجم بسیار زیاد اطلاعات در این سیستم محدودیت هایی به همراه داشت سیستم دیگری را طراحی کردند که اطلاعات و اخبار ترافیکی و همچنین آخرین اطلاعات مربوط به حرکت دیگر خودروها را از طریق یک سیستم نظارت جاده ای دریافت کرده و پس از بررسی این اطلاعات نسبت به تعیین مسیر حرکت خودرو تصمیم گیری می کرد.
بدون تردید در طراحی و ساخت این خودروها که تصویری از آینده حمل و نقل عمومی خواهند بود بیش از هر چیز نیازمند استفاده از علوم کامپیوتری پیشرفته هستیم که بتواند جایگزین هوش انسانی شده و از عملکرد مشابهی شبیه به انسان ها برخوردار باشد. خودروی تویوتا پریوس گوگل که به عنوان نخستین خودروی هوشمند بدون راننده شناخته شده است مجهز به حسگرهایی است که نقش بسیار مهمی در قابلیت هدایت خودکار این خودرو دارد. در چرخ جلوی سمت چپ این خودرو حسگری وجود دارد که در ارزیابی و برآورد موقعیت خودرو نقش دارد. این حسگر کوچک ترین حرکات خودرو را ثبت و اندازه گیری کرده و براساس آن موقعیت دقیق خودرو را روی نقشه مشخص خواهد کرد.

علاوه بر این یک حسگر نیز در بالای خودرو بر روی قسمتی از سقف اتومبیل نصب شده است که قابلیت چرخش دارد و تا فاصله ۶۰ متری از خودرو یک نقشه سه بعدی دقیق از محیط اطراف خودرو را به تصویر می کشد. در کنار آینه جلوی داخل اتومبیل یک دوربین ویدئویی نصب شده که سیستم از طریق آن عابر پیاده، دوچرخه سوارها و همچنین علائم راهنمایی و رانندگی را شناسایی می کند. علاوه بر این ۳ رادار در قسمت جلوی اتومبیل و یک رادار هم در قسمت عقب آن نصب شده است که اجسامی را که در نزدیکی خودرو قرار دارند تشخیص می دهد. همچنین این خودروی هوشمند به یک سیستم موقعیت یاب جهانی یا GPS هم متصل است و نقشه دقیقی از وضعیت آب و هوایی هم در اختیار سیستم قرار می گیرد. مجموعه این عوامل به این خودرو کمک می کنند تا بتواند به خوبی در مسیرها رفت و آمد داشته باشد. جالب است بدانید که این خودرو در هر خیابان و مسیری محدوده های تعیین شده برای حداکثر سرعت را رعایت می کند چراکه اطلاعاتی از این قبیل هم در برنامه مجموعه اطلاعاتی این سیستم ثبت شده است.
به این ترتیب خودرو در صورت مواجه شدن با چراغ قرمز یا هرگونه عامل هشداردهنده ای به سرعت متوقف شده و پس از آن وضعیت خودرو را به سرنشینان اعلام خواهد کرد. با توجه به این در مسیر فناوری هر روز امکانات و خدمات جدیدی در اختیار کاربران دنیای فناوری قرار می گیرد بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که خودروهای امروزی به ربات های هوشمندی تبدیل شده و مسوولیت جابه جایی و حمل و نقل مسافران را به عهده گیرند و با توجه به این موضوع روزی فراخواهد رسید که داشتن دست فرمان خوب برای رانندگی لازم نخواهد بود، بلکه داشتن یک نرم افزار پیشرفته ناوبری برای هدایت خودکار اتومبیل شما تنها راهکاری است که می توان امنیت شما را در حمل و نقل تضمین کند.

● گوگل و داستان خودروهای هوشمند

این روزها گوگل از خودروهایی مجهز به سیستم هدایت خودکار صحبت می کند. این شرکت بتازگی خودروهایی را روانه بزرگراه های ایالات متحده آمریکا کرده است که بسیار متفاوت از خودروهای معمولی بوده و توجه هر راننده ای را که در این بزرگراه ها در حال تردد باشد به خود جلب خواهد کرد. طراحی و ساخت خودروهای هوشمند پروژه ای است که از مدت ها پیش گوگل به طور مخفیانه تحقیقاتی را درباره آن انجام داده بود. این خودروها که نسل جدیدی از خودروها در دنیای شگفت انگیز فناوری هستند مجهز به هوش مصنوعی بوده و می توانند به آسانی هر جسمی را که در مسیر حرکت آنها قرار می گیرد، شناسایی کنند. در سال های اخیر استفاده از فناوری های جدید در صنعت خودروسازی در مقایسه با سال های گذشته بسیار افزایش یافته است. تا جایی که بسیاری از شرکت های بزرگ و معروف نیز قدم به این عرصه گذاشته و سرمایه قابل توجهی را به توسعه فناوری در این صنعت اختصاص داده اند. ساخت خودروهای بدون راننده از جدیدترین تحولات در صنعت خودروسازی است. این خودروها مانند انسان ها شرایط و موقعیت های مختلفی را که در مسیر حرکت خود با آنها مواجه می شوند تشخیص داده و ارزیابی می کنند و به این ترتیب در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به آنها عکس العمل نشان می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد