گوگل و اپل، پیشتاز نبرد تلویزیون‌های اینترنتی

تلویزیون‌های مجهز به قابلیت اتصال به اینترنت می‌توانند محتوای ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری ویژگی‌های دیگر را در اختیار کاربران خود قرار دهند و در این بین رقابت اصلی بین شرکت‌های گوگل و اپل است.

آینده تلویزیون‌ها در نوسان است، چرا که سازندگان سنتی در حال جنگیدن با شرکت‌های مدرن در این عرصه هستند.

 این جنگ با ارائه تلویزیون اینترنتی شرکت سونی وارد مرحله تازه‌ای شده است. اتصال تلویزیون به وب در حال حاضر به موضوع مورد توجه سازندگان این وسیله تبدیل شده و شرکت‌های بزرگ تصمیم دارند بخشی از این بازار جدید را به خود اختصاص دهند. در این حال اپل نیز تلاش‌های زیادی را برای پیشتازی در این عرصه آغاز کرده است.

پاول اریکسون تحلیل‌گر ارشد IMS Research در این باره گفت: «در این میان متغیرهای زیادی وجود دارد و هنوز مشخص نیست پیروز نهایی چه کسی خواهد بود. گوگل به طور حتم توجه بسیاری را به خود جلب کرده و اکنون همه منتظرند تا ببینند سونی با تلویزیون گوگلی(google TV) خود چه نوآوری‌هایی را به ارمغان خواهد آورد. در حال حاضر بیش از 5 میلیارد نفر تلویزیون تماشا می‌کنند و این مقدار از تعداد کاربران گوشی‌های همراه هم بیش‌تر است».

بسیاری معتقدند در عرصه تلویزیون‌های اینترنتی رقابت بین دو شرکت گوگل و اپل بیش از همه اهمیت دارد. هفته گذشته لاجیتک محصول جدید خود به نام Revue را با همکاری با شرکت گوگل و برای ترکیب تلویزیون و اینترنت عرضه کرد. یک روز بعد، اپل فروش محصول جدید خود، تلویزیون اینترنتی اپل را آغاز کرد که قرار است برنامه‌های تلویزیونی، تصاویر و موسیقی را از طریق اینترنت به تلویزیون منتقل کند.

اندرو ایسنر مدیر سایت Retrevo.com در این باره گفت: «امروزه هر کس به دنبال پیدا کردن موقعیتی برای خود در این عرصه است، اما رقابت اصلی بین گوگل و اپل از همه جدی‌تر است».

نوآوری‌ها
اوایل سال جاری میلادی بود که طرح‌های گوگل برای حضور در اتاق‌های پذیرایی و نشیمن منازل در کنفرانسی در سانفرانسیکو مطرح شد. در همان زمان این شرکت اعلام کرد تلویزیون‌ها می‌توانند از وب، برنامه‌های تحت وب، امکانات جستجو و مانند آن استفاده کنند و دنیای جدیدی را پیش روی انسان‌ها قرار دهند.

ایتان بنکویا سخنگوی گوگل در این باره گفت: «ما متوجه شدیم نوآوری‌ها در دنیای تلویزیون‌های شخصی مانند کامپیوترها و موبایل‌ها پیش‌ نمی‌رود. اما در طول سال‌های گذشته مشتریان به دنبال روش‌های جدیدتری برای پیدا کردن محتوای ویدیویی و دسترسی به آن بودند. در همین حال نیز سازندگان به دنبال ساخت برنامه‌هایی برای تلویزیون‌ها بودند».

اپل قیمت آخرین نسخه از تلویزیون اینترنتی خود را از 299 دلار به 99 دلار کاهش داده، اما کاربران فقط قادر به اجاره محتوای ویدیویی هستند و امکان خرید آن را ندارند. در حال حاضر نیز با استفاده از این دستگاه امکان استفاده از برنامه‌های برخی شرکت‌های خبری وجود دارد، اما قرار است به زودی تعداد آن‌ها افزایش پیدا کند.

تحقیقات نشان می‌دهد اکثر مردم تلویزیون‌های خود را هر 7 سال یک‌بار تعویض می‌کنند. برای شرکت‌هایی مانند لاجیتگ که بیشتر به خاطر موس‌ها و کنترل‌های‌ از راه دورهایش شهرت دارد، این موضوع یک فرصت است.

ابزار Revue ساخت لاجیتک از نرم‌افزار گوگل به عنوان مغز خود استفاده می‌کند، همه کاربران می‌توانند از وب استفاده کنند و ویدیوها را از سایت‌های مرتبط دریافت کرده و تماشا کنند. حتی آن‌ها می‌توانند سایت‌های اجتماعی را باز کرده و با دوستانشان ارتباط داشته باشند.

البته گوگل و اپل تنها شرکت‌هایی نیستند که به دنبال تغییر شیوه استفاده مردم از تلویزیون‌ها هستند. شرکت‌هایی مانند ال‌جی، پاناسونیک، شارپ و توشیبا نیز در حال کار در این عرصه هستند. سامسونگ نیز در این میان طرح‌هایی برای ساخت تلویزیون‌های هوشمند است که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند.

پیش‌بینی می‌شود تعداد این تلویزیون‌ها در آمریکا از 2 میلیون دستگاه در سال جاری به 43 میلیون دستگاه تا سال 2015 افزایش یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد