کدام کشورها، برترین مغزهای جهان را تصاحب کرده‌اند؟

طی 110 سال اخیر، بیش از 500 جایزه نوبل به دانشمندانی از 69 کشور جهان اهدا شده است که از میان آن‌ها ایالات متحده، انگلستان، آلمان، فرانسه و سوئد بیشترین سهم جوایز را از آن خود کرده‌اند . 

حتما به ادامه مطلب بروید. 

نظر یادتون نره!

در طول هفته گذشته، جایزه‌های نوبل پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح اهدا شد. جایزه‌ نوبل در حقیقت مراسم سالانه‌ای برای تقدیر از تلاش‌های ذهنی بشر است که اهدای آن از سال 1901 آغاز شده است. بنیان‌گذار اهدای این جوایز، آلفرد نوبل، مخترع دینامیت و کارخانه‌دار سوئدی است که درخواست کرد قسمتی از ثروتش به عنوان پاداش به افرادی تعلق بگیرد که بهترین خدمات را به بشر کرده‌اند.

در طول این 109 سال بیش از 500 جایزه نوبل اهدا شده است، اما آیا می‌دانید کدام کشورها بیش‌ترین جوایز را از آن خود کرده‌اند؟ برای پاسخ‌گویی به این سوال کافی است به سراغ آرشیو بنیاد نوبل بروید تا مشخص شود کدام کشورها بزرگ‌ترین مغزهای جهان را در اختیار دارند!  

در مجموع 69 کشور جهان صاحب جایزه نوبل شده‌اند و از میان آن‌ها، کشور آمریکا با بیش‌ترین تعداد جایزه‌ای که توسط دانشمندانش به دست آورده، در رده اول قرار می‌گیرد. این کشور از میان شش رشته مختلف در 5 رده بالاترین تعداد جایزه را به خود اختصاص داده است. بعد از آمریکا کشور انگلستان با 117 مدال نوبل در رده دوم قرار داد. از سوی دیگر، اگرچه کشور فرانسه که معمولا رده‌های چهارم یا پنجم را به خود اختصاص می‌دهد، در زمینه ادبیات رتبه‌های اول را از آن خود کرده است.

و اما توضیحاتی در مورد این نمودار:

• در این نمودارها، تمام جایزه‌های نوبل تا 8 اکتبر سال 2010 منظور شده‌اند.
• کشور برندگان نوبل بر اساس بیوگرافی آن‌ها که در وب سایت کمیته جایزه‌های نوبل به ثبت رسیده، تعیین شده است.
• اگر این سایت چند کشور را مرتبط با یک برنده جایزه نوبل اعلام کرده، ( برای مثال کشور محل تولد، کشور محل زندگی، کشور محل زندگی در هنگام اهدای جایزه) جایزه نوبل برای تمام این کشورها منظور شده است.
• زمانی که یک جایزه نوبل چند برنده داشته است، کشورهای هر کدام از برندگان در نمودارها منظور شده‌اند.
• جایزه‌هایی که توسط سازمان‌ها برنده شده‌اند به کشورها اختصاص داده نشده است.
• جایزه علوم اقتصادی به یاد آلفرد نوبل یک جایزه نوبل نیست، اما توسط بانک مرکزی سوئد و فرهنگستان سلطنتی علوم این کشور بر اساس قوانین جایزه نوبل اهدا می‌شود، بنابراین آنها هم در این نمودارها لحاظ شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد