مهمترین پیش زمینه‌های ایجاد رونق در صنعت و بازار فاوا کشور

در زمان قاجار وقتی ناصرالدین شاه به اروپا رفت و اتومبیل را دید خیلی خوشش آمد و زود یک عدد از آن را سفارش داد و با خود به ایران آورد ولی بعد متوجه شد که جاده‌ای در ایران وجود ندارد که این اتومبیل در آن حرکت کند....

حمید رضا سعدی
در زمان قاجار وقتی ناصرالدین شاه به اروپا رفت و اتومبیل را دید خیلی خوشش آمد و زود یک عدد از آن را سفارش داد و با خود به ایران آورد ولی بعد متوجه شد که جاده‌ای در ایران وجود ندارد که این اتومبیل در آن حرکت کند.

صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) نیز به مثابه همین اتفاق توسط مدیران فرنگ رفته عمل شد و پیشرفته‌ترین سخت‌افزارهای دنیا خریداری شد و به همراه نرم‌افزارهای قفل شکسته رایگان راهی کشور شد و نتیجه آن شد که تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود با 10 درصد بهره‌وری در حال کار است و متاسفانه به محض آمدن یک تکنولوژی جدید مانند نمایشگر ال‌سی‌دی همگی نمایشگرهای سی‌آر‌تی به انبار رفته و ال‌سی‌دی‌ها روی میز می‌آید ولی کوچکترین فرقی در خروجی فرآیندها ایجاد نمی‌شود.

واقعیت آن است که در فاوا مفاهیمی مثل سیستم و فرآیند به دست فراموشی سپرده شده است و بکارگیری هر سخت‌افزاری مساوی است با استفاده از فاوا. برای مثال گوشی‌های همراه دست مردم ایران از لحاظ توانمندی و پیشرفتگی چیزی کم ندارند ولی بکارگیری تمامی امکانات آن در حد یک آرزو برای مردم ایران باقی مانده است.

مهمترین پیش زمینه هر فعالیتی در وحله اول هدف از بکارگیری آن فعالیت و در مرحله بعد تعریف دقیق و درستی از فرآیندهای آن فعالیت است که می‌تواند علاوه بر هدایت جامعه در بکارگیری ابزارهای آن فعالیت جلوی کجی‌های آن را نیز بگیرد.

صنعت فاوا از آن جمله صنایعی بوده است که ابزارهای آن زودتر از تعریف کاربری آن به بازار آمده است و جالب است بدانید قوانین جرائم رایانه‌ای پس از 20 سال از ورود صنعت فاوا به کشور تازه دارد تدوین می‌شود و قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار نیز که در سال 1379 مصوب شد بعد از گذشت 3 سال آئین نامه اجرائی آن تهیه و ابلاغ شد و هماکنون نیز جوابگوی نیازهای فعلی تولیدکنندگان نرم‌افزار نیست.

اعم پیش زمینه‌های مورد نیاز برای ایجاد رونق در صنعت و بازار فاوا کشور را می‌توان به شرح ذیل لیست نمود:

• تامین و حفاظت زیرساخت ارتباطی جهت استفاده از بستر فاوا برای افراد جامعه بطوری که هر فردی در هر مکانی با هر سطح دانش فاوا بتواند نیازهای جاری خود را رفع کند.
• راه‌اندازی و بکارگیری امضاء دیجیتالی جهت حفاظت افراد جامعه در مقابل سوء استفاده‌های احتمالی.
• تدوین سیستم جامع ثبت بصورت الکترونیکی بصورتی که هر شخص، ملک، وسائل نقلیه، حساب بانکی دارای شماره منحصر بفرد باشد جهت شناسائی و پیگیری و اطمینان بخشی به جامعه، در حال حاضر فروش یک وسیله نقلیه و یا ملک به چندین نفر و کنترل مدارک شخصی افراد مانند شناسنامه، گواهینامه، کارت دانشجوئی، کارت بانکی و ... که علاوه بر سربار سنگین مالی امکان سوءاستفاده نیز دارد از جمله مشکلات موجود فعلی است.

• فرهنگ‌سازی در جامعه برای علاقه‌مند کردن افراد یک جامعه به استفاده از فاوا در انجام امور جاری، مواردی از قبیل تخفیف برای پرداخت الکترونیکی، حذف قبوض و ارسال پیامک و پست الکترونیکی جهت اطلاع از هزینه پرداخت خدمات شهری برای شهروندان و ...
• تدوین قوانین و آئین‌نامه‌های مورد نیاز قوه‌قضائیه و سروسامان دادن به وضعیت دادرسی با ایجاد شعب تخصصی در دادگاه‌ها، امروزه بیشتر پرونده‌های قضائی دارای اجزای فاوا نیز می‌باشند که می‌توان پیامک و عکس‌های دیجیتالی را از بارزترین آنان نام برد.

• خروج دولت از حوزه تصدیگری و محدود شدن به نظارت و ساماندهی در بازار فاوا جهت ظرفیت‌سازی و ایجاد رقابت سالم برای بخش خصوصی که بالطبع روند خروج نیروهای فاوا از کشور را معکوس می‌نماید.
• بومی کردن دانش فاوا در مراکز دانشگاهی کشور جهت کاربردی شدن تدریس دروس و حرفه‌ای‌تر شدن دانش آموختگان دانشگاه‌ها.
• ایجاد حاشیه منطقی حمایت‌های تعرفه‌ای برای تولیدکنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار در داخل کشور جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی.
• رعایت حقوق مالکیت معنوی نرم‌افزارهای خارجی جهت ایجاد بستر مناسب تولید نرم‌افزار در داخل کشور و تسهیل شدن روند ورود به سازمان تجارت جهانی.

در پایان می‌توان از ظرفیت‌هایی که فاوا می‌تواند در حوزه بهداشت، گردشگری، امنیت و ... ایجاد کند نام برد که بکارگیری صحیح آن می‌تواند تحولی جدی در هرکدام از حوزه‌ها بوجود آورد.
*ریاست هیئت مدیره و مدیر نرم‌افزار شرکت مهندسی مهران رایانه

نظرات 1 + ارسال نظر
تبادل لینک دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:45 ق.ظ http://exl.visperad.ir/

با سلام ضمن تبریک برای وبلاگ خوبتان ، شما را دعوت به تبادل لینک می کنم در سیستم تبادل لینک خودکار شما پس از اینکه لینک ما را در سایت یا وبلاگ خود قرار دهید .پس از پر کردن فرم تبادل لینک و ارسال آن سیستم در همان لحظه لینک شما را اضافه میکند.
http://exl.visperad.ir/

موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد