تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، زیربنای ایجاد بیمارستان الکترونیک

 دبیر علمی نخستین سمپوزیوم بیمارستان الکترونیکی و تله‌مدیسین‌: در صورتی که زیرساخت‌های خدمات الکترونیک سلامت ایجاد شود، کشور تا پنج سال آینده می‌تواند شاهد بیمارستان الکترونیک باشد.

نشست خبری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی بیمارستان الکترونیکی و تله‌مدیسین و جشنواره برترین بیمارستان الکترونیکی دیروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور مصطفی بهمن‌آبادی دبیر سمپوزیوم، ‌محمد عرب رئیس کارگروه تخصصی مدیریت بیمارستانی، رضا صفدری، رئیس کارگروه مدیریت اطلاعات و سجاد مروجی دبیر این جشنواره برگزار شد.
در این نشست، مصطفی بهمن‌آبادی دبیر سمپوزیوم بیمارستان الکترونیکی اظهار داشت: از پاییز سال گذشته مسئولان برپایی این جشنواره، آغاز به کار کردند و با توجه به ضرورت توسعه بیمارستان‌ها محورهایی مشخص و در اسفند سال گذشته فراخوان این جشنواره به مراکز درمانی و آموزشی اعلام شد.
به گزارش ایتنا 8 سخنران خارجی در این جشنواره حضور خواهند داشت که 5 نفر از آنها از آمریکا و بقیه از کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک هستند.
دبیر سمپوزیوم بین‌المللی بیمارستان الکترونیکی و تله مدیسین خاطرنشان کرد: در این جشنواره بهترین بیمارستان‌ها که در بحث الکترونیک، فعالیت مناسبی داشتند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و نمونه‌های عملی نمایشگاه دستاوردهای تله‌مدیسین، توانمندی‌ شرکت‌های خصوصی و تعامل آنها با بخش دولتی به نمایش گذاشته می‌شود.

اولین بیمارستان مجهز الکترونیکی ایران تا 5 سال آینده
دبیر علمی نخستین سمپوزیوم بیمارستان الکترونیکی و تله مدیسین گفت‌: در صورتی که زیرساخت‌هایی از جمله ابعاد فنی و فرهنگی در کشور برای خدمات الکترونیک سلامت ایجاد شود، کشور تا پنج سال آینده می‌تواند شاهد بیمارستان الکترونیک باشد.
ماشاءالله ترابی از معرفی بهترین بیمارستان‌ها در حوزه خدمات الکترونیکی در جشنواره این سمپوزیوم خبر داد و گفت: بیمارستان الکترونیکی دارای هشت سطح است که پایین‌ترین سطح آن ایجاد وبگاه بیمارستانی است .به همین دلیل تاکنون بیمارستانی مجهز به تمامی این سطوح در کشور نداریم. و باید پرونده الکترونیک بیمار که شامل پرونده الکترونیک بهداشتی که مربوط به پیشگیری بوده و پرونده الکترونیک فردی برای این چنین بیمارستان‌هایی ایجاد شود.

وی ادامه داد: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود سه بیمارستان تحت پوشش خود را که در خصوص خدمات الکترونیکی در سطوح مختلف فعالیت می‌کنند به دبیرخانه این جشنواره معرفی کرده و قرار است از بین بیمارستان‌های معرفی شده در هر کدام از این سطوح، در جشنواره تقدیرشود.
وی با اشاره به اینکه نخستین سمپوزیوم بیمارستان الکترونیکی و تله مدیسین طی روز های 19 تا 20 مهر ماه امسال در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها در مراقبت درمانی را از اهداف ایجاد بیمارستان الکترونیک اعلام کرد.
ترابی جلوگیری از دوباره‌کاری و یا مداخلات درمانی و تشخیص غیرضروری از طریق دسترسی آسان و سریع به اطلاعات الکترونیک بیماران را از راهکارهای ممکن برای کاهش هزینه‌ها برشمرد و گفت‌: به همین علت سازماندهی اطلاعات بیماران و توسعه یکپارچه نظام اطلاعات بالینی در قالب بیمارستان الکترونیکی برای نظام سلامت مزایای زیادی دارد.
وی ارتباط جدید بین بیمار و ارائه دهندگان خدمات درمانی بصورت مشارکت فعال و امکان تصمیم‌گیری مشترک پزشک و بیمار و امکان تبادل اطلاعات و ارتباط موثر بین پزشکان متخصص و گروه‌های پیراپزشکی و بخش‌های مختلف تشخیصی و درمانی بیمارستان را از مزایای بیمارستان الکترونیک عنوان کرد.

در ادامه این نشست، محمد عرب، رئیس کارگروه تخصصی مدیریت بیمارستانی گفت: در پرونده الکترونیک سلامت تمام اطلاعات بیمار ثبت می‌شود و خدمات سازمان‌های بیمه‌گر، هزینه‌ها، کنترل و چگونگی درمان ییمار خارج از بیمارستان در چارچوب این سیستم قرار می‌گیرد.
رئیس کارگروه تخصصی مدیریت بیمارستانی اظهار داشت: بحث مربوط به زیرساخت‌های فنی و اجتماعی، اساس هر بیمارستان است و باید در کنار این امر زیرساخت فنی و آموزشی در هر بیمارستان‌ مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما دارای نظامی یکپارچه‌ است و در تمام ابعاد باید سلامت وجود داشته باشد،‌ گفت: سازمان‌های بیمه‌ای، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها باید به سیستم‌های جامع الکترونیک مجهز باشند و تشکیل سیستم پرونده سلامت نخستین گام در خدمات الکترونیک به شمار می‌رود.
عرب افزود: در پرونده سلامت، تمام اطلاعات بیمار ثبت می‌شود و از طرف دیگر سازمان‌های بیمه‌گر، هزینه‌ها، کنترل و چگونگی درمان بیمار خارج از بیمارستان در چارچوب این سیستم قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در سیستم پرونده سلامت، علاوه بر نیاز به مدیریت در کنار زیرساخت تکنیکی، بحث مباحث فرهنگی مطرح است چرا که باید این سیستم را بیمار قبول داشته باشد؛ از این رو از طریق آموزش، این زیرساخت محقق می‌شود که هدف هم همین است همچنین لازم است مخاطبان و مدیران با تکنولوژی روز آشنا شوند.

در ادامه این نشست، رضا صفدری رئیس کارگروه مدیریت اطلاعات این سمپوزیوم با بیان اینکه توجه به مدیریت اطلاعات، نقطه تمایز بیمارستان الکترونیکی است، گفت: مدیریت از ضروریات نظام سلامت است و به همین خاطر، یکی از دلایل توسعه مدیریت، جریان اطلاعات فرد در نظام سلامت است.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم از طریق اتوماسیون به بالاترین سطح مدیریت در بیمارستان الکترونیکی برسیم در سیاستگذاری این مسئله نقش مطلوبی را ارائه کرده‌ایم.
صفدری افزود: تمام کشورها در زمینه بیمارستان الکترونیکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ از این‌رو باید برای ارتقاء خدمات درمانی و بهداشتی، جریان اطلاعات را درست مدیریت کنیم و سپس بحث مالی و صرفه‌جویی منابع و ارتقاء کمی و کیفی سلامت را مدنظر قرار دهیم چرا که در بحث الکترونیکی، اطلاعاتی داده می‌شود که کشورهای پیشرفته بیشترین درآمدشان از این طریق است.

در بخش دیگری از این نشست، سجاد مروجی، دبیر جشنواره بیمارستان الکترونیکی و تله‌مدیسین گفت: نخستین سمپوزیوم بیمارستان الکترونیکی و تله‌مدیسین دارای چند محور است که بهترین وبلاگ‌ها و پرتال‌ها، بهترین خدمت الکترونیکی در سلامت، بهترین سیستم در حوزه سلامت، بهترین فعالیت در سلامت الکترونیک و بهترین پژوهشگر انتخاب می‌شود.
وی ادامه داد: مهم‌ترین محور بیمارستان الکترونیکی در سیستم شاخص فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد
همچنین رویکرد این جشنواره در انتخاب خدمات است چرا که نقش خدمات الکترونیکی در حوزه سلامت کمرنگ شده است؛ از این رو در کنار این جشنواره، نمایشگاه دستاوردهای پزشکی بیمارستان الکترونیکی فعالیت‌های خود را در این عرصه به نمایش می‌گذارند.

گفتنی است نخستین سمپوزیوم «بیمارستان الکترونیکی و تله‌مدیسین» با شعار«تحول الکترونیکی در علوم پزشکی» به منظور ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی و آشنایی با کاربرد و توسعه فناوری اطلاعات در عرصه پزشکی با حضور استادان داخلی و بین‌المللی در حوزه تله مدیسین 19و20 مهرماه امسال در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
ایجاد و توسعه بیمارستان الکترونیکی، توسعه تله‌مدیسین در کشور، آشنایی با بیمارستان‌های الکترونیکی در کشورهای پیشرفته، آشنایی با فرآیند تبدیل بیمارستان سنتی به الکترونیکی و فرهنگ‌سازی بیمارستان الکترونیکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این سمپوزیوم است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.ehconf.ir مراجعه کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد